JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Tuesday, July 14, 2009

Dimanakah kesabaranku???

Adei...macamner nok jadik orang2 yang sabo hah? tetiap malam sblm tido sokmo mikir...esok...aku mesti sabo...jgn maroh2 ke Putri3...tegur yer baik2 kalu wak saloh...jangan tinggi suara...jgn tengking herdik... tapi sampai jer esoknyer...hampeh. Aku rasa jiran umah sebelah ngan belakang nih bosan oh dengor aku bleber hari2. Aku memang dok reti nok manjakan budak...adik2 aku dulu lagi la dasat duk ngan aku. Macamana nok ilangkan "bekeng" nih...tensen gok benornyer...p dok leh tahan2 kalu nok maroh. Bukan dok sian tgk putri3 lepas kena maroh...sesekali tuh naik tangan...hanger melayang...p hok baham tuh dok sokmo ah. Tekoh2 kesalahan berat sangat je la. Biasanya volume ah. Melebihi had maksimum kekadang tuh. Nok sangat jadi macam ibu2 hok lain...punyer la baik ngan anak2....sabo jer layan karenah anak2...p aku bernasib baik bleh hubby hok memahami. Dia banyak tolong uruskan putri3. Bayangkan maner la aku dok sakit paler...kalu dok lap lantai 2hari sekali alamaknyer kalu masuk umah tuh boleh colek ah lantai. Putri bongsu laaa...makan gaper2 sama banyak hok masuk mulut ngan hok jatuh lata. Makan gaper2 nok makan sdiri hok susohnyer. Nok makan meja makan memang ah dok lepas lagi...makan nok kena duduk...kalu duduk, meja sama aras ah ngan idung. Kena makan lata gok...bahagian kakak2nyer lok...ajor dok cekak nok ajo makan meja makan...atas lantai depan tv tuh gok ah jadi meja makan yer. Skali tegur...2 kali tegur...masuk 3 kali tuh volume koho derah la main temperature naik oh. Nok sabo ganer gitu...tu belum masuk dalam gua awok2 yer agi...kalu sminggu dok masuk ader jer dok leh nok buke pung pitu tuh. Di dinding macam duk zaman batu...ader laker. Hok tuh kejer hok bongsu....dang yer kater nok "teng!" jangan ah....padahal buku macam library oh umah nih. Bahagian buku coteng yer 4,5 butir yer sorang. Hok panas hatinyer...kakak2 yer jadi sama umur ngan yer. Bukan nok larang adik tuh...siap dia lok tumpang sekaki. Masa tgk muler2 tuh dok waser ngat nok maroh sebab hok kecik bukan tau gaper...skali tgk baek punyer tulisan....aih nih bukan kejer adiknyer sorang nih...nih kakak2nyer tumpang sekaki atau pung kakak2 yer hok mule dulu...hok adik ikut jer. Haaa...ari tuh sorang2 makan hanger la jawabnyer....
Tu baru mekadimah baru tuh...bayangkanlah hari2 ader jer hok buat panas hati. Kalu Aby tak yah kabo ah....boleh kater tetiap ari kena maroh. Bukan dok sian...p gok geram melampau. Silapnyer ramai lajok manja ke dia sblm nih. Duk ngan mama yer nih memang dok merasa ah nok manja2 nih. Sebab tu aku nok maroh sangat biler orang kater...biar laa...kecik lagi...ikut ere jer la...pada aku, mende tuh saloh. Kalu kiter dok asuh dari lening...dari umur staun biler yer reti oh...paham oh mende kiter kater....besor tuh baru nok ubah balik...payah doh laa...contohnyer...masa kecik2 biler dia mengamuk nak sesuatu barang...kiter beli. Nak jer kiter beli...dah terbiasa gitu, memang ah dia dok leh terima biler kiter kater tak yah laaa walaupung dah besor. Paling aku pantang budak mengamuk...Alhamdulillah stakat nih putri3 paham oh ngan mama yer. Kalu mengamuk nak se se mende...hampeh la nak merasa mende tuh. Aku dok akan beli sampai biler2. P kalu putri3 kabo..." mama, kakak nok mende tuh." dan dia bleh terima biler aku kater "Tak yah lagi la kakak...nanti kiter mari muler." dia senyap dan dok mengamuk ke muncung ker...ngajuk ke...aper2 jer yang sewaktu dengannya yang membolehkan aku jadi sakit ati...insyaallah mende tuh akan aku beli. Dalam masa terdekat atau pung time yer dok ingat doh pung aku tetap akan beli. P mende nih bukan jadi lalu laa...muler2 tuh payah gok nok bentuk dia suh paham...p lama2 dia tau mama dia nih cam ganer...sekarang alhamdulillah kalau bab2 mengamuk nak mende2 time g jalan maner2...memang tak dok ah. 3-3 orang macam tuh. P kalau bab buku...memang setiap kali kuar g jalan kalau masuk kedai buku memang akan ada bahagian sesorang. Ngan buku aku sendiri alahan...memang dari kecik aku wahi bacer. Abah aku sokmo beli buku ke aku time yer gi bandor. Kalu g tetiap ari...tetiap ari ah ader buku yer wak balik ke aku. Komik ah biasanyer...gila2...humor...gelihati...doraemon...macam2 ah. Hehehhehe...dan kejer aku masa kecik2 dulu...jaga kedai. Duk depan kedai tuh...bawah kusi rotan tersusun ngan bermacam2 komik. Xpe ah nok suh duk 3,4 jam pung. Hahahahaha...sampai la ke besor nih memang alahan ngan buku. Ye ye jer tak mboh beli gaper nih sebab nok jimat la konon, lalu jer kedai buku tgk hok berkenan beli. Jimat taik kucing gitu. Hahahahaha....Papa yer pung wahi bacer...se rak buku kat umah memang khas untuk komik2 yer. Dulu masa dating aku memang pantang ah kalu yer beli komik. Kalu yer beli awal2 agi aku pegang. Kalu dok...dang yer ngadap mende alah tuh...kiter cakap pung yer dok dengor. Macam kiter tak dok pung sebeloh yer. Tensen tahap gaban aku.
Ok...sambung bab sabor nih....camner erk nok jadik sabo...aku tak mboh la kekgi tua2 putri3 aku kenang aku sebagai hitler...pemerintahan kuku besi ke...harimau berantai ker....aku berharap sangat yang putri3 aku paham mende yang aku buat lening untuk kebaikkan diorang gok. P tu ah...aku bekeng sangat kot...aku nok putri3 hormatkan aku bukan takutkan aku. Dalam aku maroh2 tu benor aku bangga gok...walaupung putri3 dok sama macam anak2 orang lain...masing2 ada kelebihan masing2...
Kakak Ain seorang yang berdikari dan bersifat melindungi adik2. Seme mende berkaitan ngan diri dia, dia akan setel sdiri kecuali memang bersangkut ngan aku n papa yer. Kalu ngan ika tu memang yer care ah, makan minum n mandi boleh arap doh tekoh2 dok dang nok care ke ika. Boleh kater seme mende boleh harap doh cuma bab basuh berak adik jer dok lepas agi. Hehehhehe...Seorang yang dok banyak mulut...walaupung baru darjah 2 tapi dia memang nampak matang dari usia dia. Aku pung dok tau ah...mungkin sebab jarak dia ngan aby dok jauh...selang staun jer. Yer macam papa yer ah...dok banyak cakap aner. p tang ngusik tuh dok tahan...yer memang care adik2 yer p dalam masa yang sama yer ngusik. Bunyi sokmo mulut adik2 nih kalu duduk ngan dia. Lebih2 lagi mek dene hok no 2 tuh. Memang bunyi sokmo mulut nagis la haper laaa...
Aby...hurm...walaupung dalam dene2 tuh...yer care gok ke adik yer. Cuma tahap kemalasan yer tuh tahap gaban sket. Kalu bab main ngan adik...bab pujuk adik ngamuk...memang kalu skala 1-10 tuh leh v 8 ah. P gok wak ke yer wahinyer gurau sapa ika tuh tiap masa nok gurau...kalu tak dok kakak2 yer...aku ah jadik mangsa yer ajak gurau ajak main...main maa...main maa...ajak aku main. Adei...Hurm p bab hok sokmo wak aku panas hati kalu suh dia cari barang. Mende depan mata pung yer dok akan juper. Dok tau laa bakper...p dia seorang yang prihatin. Contohnyer kalu papa yer kuar umah yer dok sedo ke tido ker...kalu lama oh yer rasa dok tgk papa yer, yer akan tanya aku papa gi mana. Dengor ah yer tanya kakak yer " Kakak dok risau ker? Adik risau papa nih. Nok kater g kejer...motor ader...keter ader...dok kang gi kejer jalan kaki. Adik risau papa dok balik2...adik tanya mama, mama kater mama ambak papa tak mboh v papa balik oh umoh...kakak dok risau ker?" hehehehhehe...selagi yer dok dapat jawapan pasti...slagi tuh yer akan usul walaupung kena maroh.
Ika??? Hurm...awal lagi nok bacer perangai dia...p stakat nih bab ngamuk ah dok tahan. Papa yer manja lajok ke dia. Dia hok kecik dek pung. Ye cepat blajo gaper2...yer tgk skali je, memang leh ajuk ah pahtu. Wahi lajok ajuk orang. Tolong orang pung cepat jer...p kebanyakkanyer wak tambah serabut ader ah...gelewak skali ngan dia...kalu duk dapur, sibuk koyok bawang. Bersepah skali kulit bawang sapa ke bawang ngata ceruk skali dalam umah tuh. Kalu nok jemur baju...yer sibuk nok jemur etek...sekaki jer ngan orang. Last2 tgu yer tido baru leh wak kijer gaper2....Wahi ke buku p kalu ajor...orang kater satu...dia we doh. Kalu ngan kakak2 yer memang dia ah menang. Dia kawan ngan orang besor...jadi dia dok rasa yang dia tuh kecik. Payah lalu ah.hahahahahahha
Ok ah...panjang sangat oh nih...Semoga Allah kurniakan kesabaran untuk aku jadi seorang ibu yang baik dan isteri yang diredhai suami....Amin

1 comment:

shadexsenz said...

adeh2! sakit palo gue baco kisah hidup tragis mum nie...SABAR. jgn marah2. nabi kate 'dalam marah tiada kebaikan kecuali keburukan' so nak ikut sape klu x ikut nabi???!sabar2...

U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service