JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Friday, April 2, 2010

KISAH DENGGI

korang ada sejarah dok ngan DENGGI ? aku??? hurm...bukan aku la...yg aku nak citer adalah En Hubby aku...masa tu aku duk kat paka dah, lepas jer kawen aku terus pindah duk kat dungun, setaun tu aku dpindah menyewa kat paka...masa kat paka tu la nak ke jadik ceritanyer. Alkisahnyer time aku aku tengah sarat mengandung putri yg no.2, Asal malam jer mesti En Hubby demam...siap mengigil-gigil lagi tuh. Siang ok jer, siap boleh gi kejer bagai.Tapi...ada tapinyer...En Hubby demam dalam 2 minggu x silap aku lah, 2,3 kali gak ler gi klinik, siap dokter nak bagi surat suh refer spital besar takut2 denggi. sebab time tu mmg heboh giler la pasal denggi nih. Aku mmg la suh sesangat...tapi En Hubby degil. Time tu mmg tak banyak sangat info pasal denggi. Yg kami tau denggi tu macam demam2 jer...kena kekoh di nyamuk. Kebetulan satu ari tuh balik kg, En Hubby demam lg, aku bawak ler dia pegi klinik pakar kat bandar tranung tuh. Masuk2 jer dokter terus bagi surat suh masuk spital sebab memang syak denggi. P En Hubby berkeras tak mboh! adei...nak paksa2 bukan boleh...paksa orang tua...bukan budak2. P masa alah balik dari klinik tuh, sampai jer kat jalan airport, En Hubby cakap dia dah tak rasa apa2 kat kaki ngan tangan . Cam kebas gitu. Masa tu kalut la dia nak pegi spital. Patah balik ke bandar terus ke emergency room. KOMPEM!!! DENGGI!!!....hah engko, 2 minggu menepek kat bed di spital. Kebetulan lak, esok tuh time gi tgk dia kat spital, malam tu maa aku yg jaga En Hubby sbb aku sarat mengandung 7 bulan ke no.2...Putri sulong lak demam panas...terus masuk wad. means 2-2 la...nok tak mboh mmg aku kena duk spital gak ler. Putri sulong time tuh mmg tak mboh gi ngan orang lain. Yg kesiannyer maa aku la...kejap2 naik tgk menantu...kejap2 turun tgk cucu ngan anak sulong dia nih...2 minggu gak la bertapa kat spital tuh. Bahagian En Hubby, dia tak sedar pung brape ari duk spital??? dia kater 2,3 ari jer. Bayangkan, dia nak sikat rambut pung tak larat...sikat2 tak masuk rambut dia di sikat. Maa aku yg jaga dia nih menangis tgk dia, siap tolong sikatkan lg rambut menantu dia tuh. Tu lah salah satu sebab mengapa En Hubby sayang sangat kat MIL dia tuh...

Ada sekali tuh, dokter pelatih cucuk jarum naj amik darah, kalau denggi nih dia amik darah setiap jam ke brapa jam skali dah tak ingat aku. tapi mmg banyak kali dalam masa sehari tuh. Dia cucuk2 tak masuk...cucuk2 tak masuk...maa aku kater laaa..."sakit tuh!" dokter pelatih tuh siap marah ke maa aku kater "kalau makcik tak sanggup tgk, jgn tgk" dah banyak kali dia tenyeh jarum tuh tak masuk2, En Hubby mmg tak larat nak buat aper2...nak marah2 jauh skali la time tuh. Kejap pas tuh datanglah dokter senior...korang tau??? rupernyer....jarum tuh mengelebek! tu yg cucuk2 tak masuk!!! siap dokter tuh leh kater kat pelatih tuh..." Buat seksa pesakit la awak nih!" maa aku?? memang situ ler jer marahkan pelatih tuh. Bodoh tul laaa....masa maa aku tegur tuh takdenyer nok belek2 jarum tuh tgk. maa aku kater sampaikan En Hubby tuh berkerut muker tahan sakit. Mmg seksa gilo kena denggi nih...aku yg duk wad bawah ngan putri sulong demam panas, gendong yg no2 dalam perut....susah hati ke En Hubby duk wad atas lagi...tertekan gilooo.......hurm...Alhamdulillah 2-2 selamat....

Lepas jer kuar spital tuh barulah En Hubby terbaca pasal info2 denggi nih...dia kater kat Pn Wife dia..."rupernyer denggi boleh bawak mati la honey..." dan...yang paling menakutkan...En Hubby sikit lg nak kena denggi berdarah macam Din Beramboi tuh. Kalau malam tuh tak terus ke spital...mungkin En Hubby dah takde bersama2 aku sekarang. Lepas jer kejadian tuh, setiap kali demam sikit2 pun mesti terus ke klinik...sebab En Hubby dah kena denggi sekali...kalau kena kali ke-2 dia akan berisiko denggi berdarah! denggi berdarah boleh bawa ke mati...sebab denggi nih disebabkan oleh nyamuk...biler kena gigit di nyamuk nih, darah kiter akan menjadi pekat dan beku...yg terjadinyer denggi berdarah sebab masa tuh darah dah beku n tidak mengalir dan kuar2 bintik2 merah pada kulit...aku bersyukur sangat En Hubby masih lg dipanjangkan umur oleh-Nya...dan setiap kali kuar pasal denggi nih mesti aku perli En Hubby diatas kedegilan dia tak mboh ke spital dulu tuh...

Tu yg dengo jer pasal Din Beramboi tuh aku terus teringatkan En Hubby aku...Aku tau yg En Hubby pung tak mboh seme tu berlaku, kalu dia tau yg denggi tuh boleh bawak mati, masa first2 gi klinik yg dokter nak bagi surat suh gi spital tu mmg dia dah pegi dah...disebabkan kejahilan pasal denggi...hampir2 meragut nyawa. Moralnyer...jgn amik mudah seme mende...dan seme tuh jadik pengajaran paling berguna untuk masa depan. Al-Fatihah utk Arwah Din Beramboi....
U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service