JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Monday, June 7, 2010

1001 macam peel

Pernah ker terpikir ada masanya keputusan hok kiter buat tu SALAH? pahtu sblm kiter wak keputusan tu ada doh org kabo...jangan...dak yoh...kekgi jadi gitu gini...p kiter dok dengo gok...pah2 tu baru ah sedor, keputusan kiter buat tu saloh p nok paling blkg muler dok leh doh? sigh! jgn saloh pahammmm...tak dok kena ngena pung ngan aku...hahahhahha...sajer tulom sakit paler bahagian orang lain.



Macam Isma Halil kater...contoh...contoh...hahahahha...contohnyer la ork, masa kiter wak keputusan nak memilih pasangan hidup kiter. Terang2 doh kiter tau dia tu bermasalah...paling tidak boleh diterima akal aku adalah "PEMALAS" tu masalah yg paling berat yg memang tersangat-sangat aku anti skali. Macamana nak suap mulut bini kalo si laki tu pemalas? dah banyak sangat dah aku tgk kes2 melibatkan orang yg kena 'daun palas' ni...semuanya mmg tersangat-sangat la seksa hidupnyer...so? buat mende la lagi kiter nak mempertaruhkan hidup kiter dengan orang yg bermasalah cam gitu...aku awal2 lg dah bagitau maa & abah aku, kalo lah aku jatuh chenta tahap gaban ngan org2 yg ada masalah yg sewaktu dengannya tu, "ikatlah orang di tiang umah" aku rela! sebab aper aku suh maa & abah ikat kat tiang? sebab aku tau penangan chenta nih...hahahaahha...sib baik la aku dipertemukan jodoh dengan sebaik2 kejadian...Alhamdulillah...tapi tu laa, kiter kan ada hak diatas diri kiter sendiri...kiter ada hak untuk memilih yang terbaik untuk diri kiter...kalo masa belum kawen tuh pasangan kiter ni tunjuk serba serbi baik...takde cacat celanya kat maner2...tiba2 lepas kawen tuh baru mula tunjuk taring yg panjang sedepa...tu kes lain...tu kes tipah tertipu. Tapi kalo yg dari awal2 berkasih lg dah tunjuk banyak negatifnyer dari positif...bagi aku laa, biarlah merana putus chenta dari merana lepas kawen...SEKSA!!! mmg kiter nih hanya boleh merancang, yg menentukan adalah Dia...tapi tulah...masa dalam merancang tu, rancang la betul2...mesti korang yg bacer entry kali ni kater..."Dia sedap la bercakap...sebab dia dah dapat yg terbaik...acu try dia hok berada di tempat si contoh tuh..." betul doh...p sebab tu lah masa zaman skoloh2 dulu aku tak dok nafsu nok kasih2 nih...sebab tu jugak la aku pesan awal2 lg ke Maa & Abah, sekiranya aku ni membuat pilihan yg salah, ikatlah aku kat tiang umah. Kalo dok cayer, leh tanya Maa & Abah aku...itulah pesanan aku setiap kali aku tgk betapa sedihnya orang yg bersuamikan orang malas ni...cacat ker uduh ker dok jadi hal kecuali se jer....malas!...seksa hidup wooo...aku dah kater, aku dok akan pikul bewok idup atah blakang...aku dok skoloh tgi2 semata2 nak tanggung hidup orang...Seorang lelaki yg bergelar Suami, mesti tau mende tanggungjawab yer pada anak bini. Bukannyer duk sajer jer nganga tadah hasil titik peluh bini yg kejer suku sembam hari2...baik dakyah kawen kalu gitu...macam2 la peel orang nih ork...adeiiii....

Tapi mende yg aku nak sampaikan...kalo awal2 ni dah tau banyak buruk dari baiknyer pasangan pilihan kiter tu...luperkanlah! Cari hok lain...kang Allah dah menjanjikan setiap makhluknya dilahirkan berpasang-pasangan...anggap jer org gitu bukan jodoh kiter pada kiter merana akan datang. InsyaAllah ada yg lebih baik dari tu untuk kiter. Tak yah la kater kekgi dang kawen tau ah kiter nak bentuk yer ganer2...manusia ni tak akan berubah mengikut acuan kiter melainkan lahir dari hati dia sdiri. Tapi kalo dah separuh dari idup dia tu tak dok gaper2...tak dok rasa malu ke Allah...tak dok rasa nok beruboh...tak dok rasa nok memperbaiki hidup...memang dia tetap akan gitu sampai ke akhir hayat dia doh...lebih2 lagi kalo orang laki nih kalo dah masuk 30an tapi masih lagi ditakuk umur belasan...tak dok rasa tanggungjawab pada mak ayah...diri sdiri...orang lain jauh skali...memang dok layak utk ubuh dalam senarai menunggu pung. Tapi kalo miskin setara mana pun orang tu...cacat kaki tangan mata hidung skali pung....kalu ada RAJIN + RASA TANGGUNGJAWAB jer...InsyaAllah hidup akan senang walaupun pitis takdok.

***teringin nak bersuara tapi suara ini tidak laku dimana2...takut utk meluahkan tapi lagi takut sekiranya terlihat akan kesengsaraan...ambillah sebanyak mana masa utk membuat pilihan agar satu masa nanti tidak akan terbit dihati rasa untuk berpaling melihat kebelakang. Bak kata suami terchenta..."hidup mesti diteruskan...walaupun sesat, teruskan kedepan...jalan kat semenanjung ni sambung blaker"...biar ah sesat setangki minyak pung...jgn pusing muler! hehehehhe...ampun bang...pinjam!...hahahahha *****

2 comments:

saggieda said...

Eeerrrmmm...betul tu tie...gtu lah org nie,klu time kita bg nasihat dia akn kita"sdp ah mung,dok kena ke mung"...hahaha...tp,bila time bermasalah,kita lah hok dia cari...tp,hok kita kbo,1 pon dia x ambik port...manusia2....Nway,biar lah mereka dgn labu2 mereka...yg penting tie...KITA TTP HEPI...dok gtu???kakakak....Jgn mikir sgt prob org,buat apa yg terdaya dek kita,selebihnya,LU PIKIR LA SDRI.........!!!!!!!hahahaha

HoNEybUneE said...

tu ar...hok sakit palernyer sian tgk mak ayah hok puang tu laa...dah terbukti depan mata pun still nok gok...adeiiii dok paham...dok paham...kalo jatuh adik2 i harus doh makan penampor jepun i 2,3 utir...hahahhaha...4 org adik, sorang jer lg hok dok pernah rasa penampor jepun nih...p sib baek ah pah jer rasa skali tak mboh oh pahtu.hahahhaha...hurm, nok wak dok nampok pung main depan mater...nok tegur2 lebih2 pung, anak orang...kang yer kater, mak ayah aku dok tegur, mum saper??? lagi parah....huh! susah....susah...

U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service