JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Tuesday, January 4, 2011

BERSANGKA BAIK SESAMA INSAN

Tetiba jer kan tajuk tuh? hurm...ada sesuatu yg terbuku dihati saya...terkilan, sedih...kalo mereka yg sentiasa disisi saya walau sekejap pun mesti akan faham saya ni jenis cam ganer...adik-adik...kawan-kawan...kuarga...especially my lovely hubby & putri3. Tapi bukan jarak masa yg menentukan samada kiter betul-betul memahami seseorang...Semua yg saya sebut tu adalah mereka yg penting dalam idup saya. Bagi saya kehilangan walau seorang pung dari mereka adalah satu penyesalan dan kerugian. Kadang-kadang dengan kesilapan sekecik hama pun kiter akan kehilangan mereka ini. Itulah yg saya cuba elakkan disepanjang hidup saya. Tapi kiter hanya manusia biasa yg pasti akan melakukan kesilapan yg kiter sendiri tidak sedari. Mungkin dari kelakuan kiter...perangai kiter...kata-kata kiter...Wallahualam...Tapi...Walau seburuk mana pun mereka dimata orang lain bagi saya BERSANGKA BAIK SESAMA INSAN pegangan saya. Mungkin bagi sesetengah orang yang hilang pasti berganti...tapi tentunya tidak sama kan? Ya! saya sedih jika saya kehilangan salah seorang dari mereka ini. Lebih-lebih lagi jika hanya disebabkan salah faham jer...='(



Nasihat Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".
Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..
Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."
Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."
Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.
Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."
Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.


Tak rugi kita bersangka baik terhadap insan daripada kita bersangka buruk yang boleh mendatangkan dosa. Sematkan kedalam hati agar iman akan bertambah,aqidah dan akhlak juga akan terjaga.InsyaALLAH

Saya bkn tunjuk pandai dgn entry kali ni...cuma rasa terkilan & sedih dihati yg mengerakkan hati saya utk mencari sesuatu yg boleh mengubati perasaan tersebut. Hanya muasabah utk diri sendiri sahaja...utk permulaan tahun ini saya ingin buka buku baru, dengan harapan yg baru...dengan itu :

Ada beberapa perkara yg yg ingin saya katakan disini ;

  1. Saya ingin memohon maaf dari semua yg mengenali saya sekiranya ada diantara perbuatan, kata-kata...segala-galanyerlah yg berkaitan dengan saya yg pernah menyinggung hati membuatkan satu jarak antara kiter yg tak pernah terdetik dihati saya utk jadi macam tu... DEMI ALLAH...
  2. Saya harapkan hari-hari yg akan datang lebih baik dari hari ini...bukan utk saya seorang tapi utk semua yg mengenali saya...
  3. Doakan kesejahteraan saya dan kuarga dan putri/putra yg saya kendong sekarang semoga selamat sehingga menjenguk dunia (sudah terasa tak sabar nak mencium bau baby...=)...)
  4. Saya bukan seorang yg sempurna...dalam hati sentiasa mengingati diri sendiri agar sentiasa memperbaiki cacat cela diri...tak pernah terdetik dihati saya utk mengangkat diri tinggi dari orang lain...
  5. Saya minta maaf utk segala-galanya...dan saya tetap senang berkawan dengan kamo..kamo...kamo...dan kamo...=) kadang-kadang kiter terpaksa memilih yg datang hari ini atau semalam...tapi semalam atau hari ini saya tetap saya yg dulu...InsyaAllah. Semoga salah faham semalam ternoktah disini.

p/s to hencik somi : isterimu ini sedikit tercalar hatinya, tapi bkn keranamu...InsyaAllah selagi nyawa di kandung badan dan sehingga nafas yg terakhir pintaku hanya satu...teruskan memahami isterimu ini seperti hari-hari semalam & hari ini...

No comments:

U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service