JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Tuesday, February 8, 2011

Siapa kiter untuk menjatuhkan HUKUM??? sdgkan HUKUM itu milik-Nya

Kenapa terlalu cepat menjatuhkan hukum sesama manusia? sedangkan hukum itu milik Allah S.W.T...apa hak kiter utk gah berkata seseorang itu jahil, megah menunding jari halal haram makanan yg disuakan ke mulut anak-anak dan isteri sedangkan didatangkan dengan rezeki halal? Berdiam diri utk menjaga hati sesama insan tanpa mengutarakan dalil-dalil dikatakan kiter jahil sedangkan diri ini sentiasa mengingatkan agar tidak dikatakan berlagak pandai. Bila teguran kita tidak diterima kita menuduh yg ditegur melatah, sewenangnya meletakkan hukum jahil...sedangkan cara yg kiter gunakan salah. Dan bila tiba masanya cara kita ditegur, kita kembali menghentam. sepatutnya kiter duduk muasabah diri dimana celanya...bukan org menidakkan apa yg ditegur, cuma caranya yang tidak betul. Mencari pahala dengan menegur tapi apa guna jika dosa juga dikaut sama? apa hukumnya membuat org terasa hati? apa hukumnya mengatakan seseorang itu jahil? apa hukumnya menuduh org memberi anak bini makan makanan haram? setiap perbuatan disertakan niat dan dimulakan dengan tertibnya. Begitu jugak kalo nak menegur org...bknnya dengan cara memaksa dan menggunakan cara yg kasar yg boleh menyebabkan org terasa hati dan bukannya dengan merendah-rendahkan martabat org...membuka aib org...sedangkan ulamak belum terjamin syurganya inikan pula kita. jgn jadikan ukuran sesama manusia dengan hanya kerana kita hari-hari membilang tangga masjid. Bersyukurlah yang kiter diberi kesempatan masa dan kudrat utk melakukannya dan jgn mencela mereka yg tidak berkesempatan seperti kita. Kita tak tau sampai bila kita diberi pinjam dan bila-bila masa nikmat tu akan ditarik balik. Jgn terlalu gah mencanangkan kepada dunia kebahagiaan kiter hari ni sedangkan perjalanan kita masih jauh dan kita tak tau apa yg bakal terjadi dimasa hadapan. Nauzubillah....

Bagi sesetengah orang, sahabat boleh ditukar ganti, tapi pada aku...bersahabat sampai mati. Memutuskan silaturahim adalah perkara terakhir yg akan aku lakukan selagi maaf masih bersisa. Syurga isteri dengan keredhaan suaminya...tapi yg salah tetap salah. Isteri berhak membetulkan sekiranya si suami tersilap...begitu jugak sebaliknya, adalah tanggungjawab suami utk membetulkan isterinya sekiranya si isteri melakukan kesilapan. Sebaik mana pun suami kiter, dia takkan mampu menongkat langit utk sentiasa melindungi kiter. Kiter masih perlukan org disekeliling kiter...ibu bapa kiter...adik beradik kiter...dan SAHABAT kiter.

Ada satu cerita yg ingin dikongsikan bersama, cerita ni diambil dari sebuah blog INI semoga dapat memberi pengajaran kepada kiter dalam mengharungi hari-hari mendatang. InsyaAllah, bkn diri ini berniat berlagak pandai tp cuma mahu membela diri bila dilabelkan jahil bila kita ambil keputusan mendiamkan diri bagi menjaga hati semua pihak.

Dikisahkan berkenaan dengan dua adik beradik yang merupakan cucunda Rasulullah S.A.W , Hasan dan Husain melihat seorang tua yang sedang berwuduk dengan cara yang salah.

Kedua-dua cucunda Rasulullah S.A.W itu memerhatikan kesilapan berwuduk yang di lakukan oleh orang tua tersebut.Mereka ingin menegur,tetapi bimbang teguran yang dilakukan akan melahirkan perasaan malu pada diri orang tua tersebut.Mereka bimbang jika teguran tersebut memungkinkan orang tua tersebut tidak akan hadir lagi untuk menunaikan solat berjemaah di masjid.



Mereka berdua pun berpakat,bahawa salah seorang berwuduk dan salah seorang lagi memerhatikan wuduk tersebut,seraya membetulkan kesilapan berwuduk yang sengaja dibuat-buat oleh mereka di hadapan orang tua tersebut.

 
"Wahai Abangku,apakah wuduk saya ini betul?"bertanya Husainkepada Hasan ketika beliau membasuhkan kedua tangannya.


"Itu salah,cara yang betul adalah begini,"Hasan membalas,sambil menunjukkan cara berwuduk yang betul kepada adiknya,Husain.
 Tindakan kedua-dua adik beradik itu diperhatikan oleh orang tua tersebut.Makanya,sedarlah orang tua tersebut bahawa wuduknya salah berdasarkan kepadacara wuduk yang diajar Hasan kepada adiknya,Husain.
 Inilah cara teguran yang berhikmah yang ditunjukkan oleh cucuanda Rasulullah S.A.W.Kita seharusnya sedar bahawa menegur kesilapan seseorang bukan suatu kerja yang mudah.Tersilap cara padah yang mendatang.Dalam menyeru manusia daripada meninggalkan kesilapan yang dilakukan,ia perlu dilakukan dengan teguran yang berhikmah.


Fikir-fikirkan dan selamat beramal
 
Nota kaki : InsyaAllah lebih 10 tahun bergelar isteri kepada ZURAIMI ZAHARI, beliau adalah pengemudi yg sentiasa mengingatkan Permaisuri dan Putri-Putrinya tentang halal haram dan tanggungjawab pada-Nya. Dan beliau juga Pengemudi yg sentiasa bersedia menerima utk diperbetulkan sekiranya tersalah arah. Alhamdulillah...


Wednesday, February 2, 2011

CERITA CINTA 8

Smalam duk godek-godek blog baru pasan...CERITA CINTA tu sapa ke episod 7 jer ork...berat nanang ngohhh...hahahahha...bkn tak dok masa...bukan tak dok idea...p ada M.A.L.A.S yg sangat banyak! grrr....marah ngan diri sendiri...adeiiii...

dok tercerita agih ganer hencik zuraimi meluah perasaan ork??? muahahahaha...bersiap sedia la yer...hehehhehe...

Hencik Zuraimi bknlah jenis org yg tangkap liuk lintuk romantik bagai...kalo dok, dok kang la hari Valentime aku gura ngan yer kalu nk mari jumpe ngan aku kena bawak bunga Ros kaler ijau 7 kuntum, dia tawaf se Kuantan cari kedai jual bunga dok jumpe-jumpe...sampai melangguk aku tgu kat kampus dah janji nak mai amek aku pas kuliah...huhhhuuhuuhu...Hencik Zuraimi adalah orang yg lurus betul bendul kena kedia...hehehhehe...dok leh gura gaper-gaper ngan dia sbb dia akan take serius kalo kat akhir-akhir tu dok kabo..."Gura jerrr....."

Slalu dia dtg jumpa aku mesti pakai baju buruk...jeans yg koyak rabak yg seinci lg nk putus kat lutut...walaupun dah kejer gaji ribu riban! adeiiii...ada la skali aku kater kalo nk jumpe org tulom pakai lawo sket...bkn maksudnyer aku demand ke gaper ker...p doh la dia time tu kurus cekeding...pakai cam gt lok...skali imbas mmg tukor la ngan dokter-dokter persendirian tuh walaupun Hencik Zuraimi ni rokok pun tak isap...huhuhuhuhu...korang tau gaper jadik????? hah! ko...skali dia datang ngan baju kemeja masuk dalam...bersluor slack...berkasut hitam berkilat!!!! huwaaaa.....mmg hensem habis laaa....hahahahhaa...aku berglepo suker ke dia...adusss...pah pd tu aku cuma kb, jgn pakai sluor jeans yg seinci lg nk putus tu jer...doh dok berani doh nk suh pakai lawo...seeraaaammmm...ngan Hencik Zuraimi mmg takleh cakap kias-kias...berbelit belit...mmg dia fayah fahem...silap hb dia ngamuk wo wa wo wa...sbb??? dia dok paham...hahahahahaha...sebab tu ai lap u so mah bang oi....=))

kang aku kater kang dok cayer...melalut oh ni...sigh! ok-ok...balik pd garisan muler...hurm... Hencik Zuraimi ni payah sket nk faham isi hati luar dalam dia...ari ni dia layan kiter molek, esok sesedap rasa jer yer wak dok tau jer ke kiter...lusa macam tangkap leleh ala-ala '' u jump i jump " gitew...sangat sakit kapra nk paham...time tu aku buat-buat paham jer...redho jer nk marah pun marah ler abg chik oi...dok luok sket pung...kena lok ngan aku yg jenis buat dok reti jer...hahahahha...

Skali tu, tgh-tgh malam...di sem dua kat poli, masa tu duk umah sewa kat kubang boya...alor akar. dia tepon n bg soklan cepu mas..."tie sayang dok ke abg cik? nok dop jadi kasih abg cik?" hahahahhahahaha....TIPU jer....dok ingat oh gaper yer tya p ala-ala gitu laa soklan yer...nok kena belek diary muler npk gaya...hahahhahaa...ampun bang ai reka u punya soklan kaw-kaw gitu...ngeh ngeh ngeh...lupeerrrr...ternganga ai tau ngan soklan tuh! =P p aku dok jawab terus laa...aku amek masa dua mgu nok bleh ke jawab soklan dia tuh. Dan...percaya dok Hencik Zuraimi tgu selama dua mgu tuh??? aku pun dok cayer yer dok ngamuk tgu aku jawab...tetiap malam tepon tya jawapan...adeiiii tensen wei...punya la payah gilo nk menjawab, jawab soklan preksa dok susoh gitu...macam-macam ah main dalam paler time tu...dok au nk declare ke dok perhubungan yg tak bernama tu...sayang tu mmg sayang...Cinta? mungkin laaa...hurm...adeiii...

Last-last aku jawab gak ler soklan tu setelah mendengarkan nada yg dok brape nk molek oh tya...hahahahha...cekak la tya tetiap malam selama dua mgu sedangkan orang tu mmg jenis dok sabo gaper-gaper nok tau lalu...kalu takat cakap err....err...err...buleh ah dengo yer ngamuk time tu ler gok! aku jawab?

"Boleh...p org nk Abg Chik jd sebahagian daripada idup org ah..." tolak campur bahagi darab lebey kurang gitu ar...p tau yer kater gaper???

"tak mboh!!!"...waaaa....time tu gok aku rasa nk mamoh ganggang tepon!...waaa....malunyer ke ganggang tepon....arrrghhh tidak!!!! adakah? adakah? adakah? makluk itu sajer jer nak permainkan aku???? adakah? adakah? adakah? dia sajer jer nk tgk aku??? woh!!!!!!! malu yg teramat sangat oh time tuh...rasa nk nangis situ ler jer...p sib baik dengan cekap dan pantasnyer dia tambah...

"Dok cukup tgn...nyiru Abg Chik tadahkan..." dengan gelak besornyer sebab dang gok wak main ke aku sket dalam hal siyes gitu!!! grrr....start dr tu la kami declarekan nama untuk hubungan kami "PERCINTAAN DUA INSAN" hohohohhohoh....poyo! declare jer...takdok v-v nama pung...hahahahaha...p start dari ari tuh la dgn poyonyer Hencik Zuraimi suh buang Chik dari panggilan aku pada dia...biar tgl ABANG jer??? wekkk!!!!!....nok terseliuh lidoh aku nk pgl ke yer abang sajer...adeiii...doh jak kecik agih duk pgl yer Abg Chik...tetiba berbelas taun oh nk buang Chik tu biar tgl Abg jer...walaupun dalam tepon, rasa macam bere tebal pat inci jer muka malu ke tepon. =)) Lama gok ah nk bleh ker biasa...p kebanyakkan masanya aku mmg kekalkan Abg Chik tu. P korang ingat senang-senang ke ai terima dia tanpa syarat? demand la plok minah ni, mentang-mentang org dulu luah perasaan...hahahhahaha...aku cuma mintak...

"walaupung kiter bercinta, berpakwe makwe, org nk Abang Chik tetap jadik member orang...tetap jadik bestfriend orang...tetap jadik musuh orang sampai biler-biler..."

dan syarat itu telah dipersetujui bersama...muahahhaha...bkn gaper, biler dah jadik pakwe makwe ni leceh benornyer...banyak mende yg kiter kena jaga...dok macam masa kiter kawan. Nak kater gajoh rima pung ada haku kesah??? nak citer gaper pung ikut sedap tubek mulut jer...kalo jadik pakwe makwe jer, byk mende yg kiter kena jaga. Nak citer pasal ada org ngorat kiter tgh jalan? nak mamposss???? nk tegur hal-hal yg berkaitan ngan dia yg dok kena kat mata kiter? hah ko tahan la tgk muncung pat blas depa sminggu dua???? tu la maksud aku...aku tak mboh biler dah declare tu byk mende yg nk kena ubah...nk kena jaga...dok best ar kalu cakap asek nk kena lapik jer...dan...........................perjanjian tu kekal sampai ke leni...kami tetap  bestfriend yg boleh dibawak berbincang utk seme mende...kami jugak boleh jadik musuh utk berdebat mende-mende hok rasa dok sama paler...dan selama kami kawen dah hampir 10 taun lebey...kami dok pernah bergaduh lebih dari 5 minit...=) masa kasih pung ada gok baloh p bkn ho ha ho ha laa...kalu ada mende hok berkenan kat ati tu kami lebih suka mum senyap...aku senyap...saper sejuk dulu akan tegur hok sorang agih dan mintak maaf. Kdg-kdg...dengan perkataan maaf jer hati boleh jadi sejuk serta merta. Tp dok ramai hok tau dan dok ramai hok sanggup mtk maaf dulu. Tapi cerita ni hanya berdasarkan yg mareng dulu...mareng dan ari ning...untuk esok dan akan datang kiter perlu berusaha untuk mengekalkannyer...hehehehhe...kiter hanya boleh bercakap gah tentang yg lepas-lepas jer sebab yg akan datang kiter tak tau lagi...InsyaAllah selagi hayat dikandung badan...selagi diberikan kesempatan bernyawa...cinta ROSHAYATI hanya untuk ZURAIMI seorang sahaja...hehehhehe...poyo! =P

Takat ni jer la kot...dok au oh nk sambung ganer agih sbb lepas jer declare...kami kawen...dan masih lagi bercinta sehingga ke saat jari ini menaip di dada blog ni...Alhamdulillah...walaupun selepas 10 taun, hencik somi masih lagi tidak jemu makan dengan disuap dengan tangan Pn isterinya ni...Hencik Somi masih lagi setia menghulurkan lengannya utk dijadikan alas tido Pn isterinya setiap malam sewaktu tibanya saat utk melelapkan mata...masih lagi mampu tersenyum tatkala memandang satu sama lain...masih lagi setia membawak Pn isterinya kemana sajer dia pergi...masih lagi rajin memicit kaki Pn isterinya sewaktu kaki yg makin membulat ini dihulurkan...kah kah kah...tengkiu yang, kaki ai slalu lenguh biler berdiri lama atau jalan-jalan window soping...lebih-lebih lg ngan perut yg makin memboyot ni...huuhuhuhu...tengkiu sesangat...ai lap u so mah!...=)

ok daaa...sehingga berjumpa dilain entry...doakan kebahagian kami sehingga ke nafas kami yg terakhir...salam sayang...muahahahaha...poyo la ayat...=)

Tuesday, February 1, 2011

perkara yg buat HIGH TEMPERATURE!!!!

"Mama...ari ni cikgu suh pakai tudung pink ngan kain pink. Sebab Aby kena msk tunas putri..."

kat maner salahnyer ayat diatas? xdok pung kang??? yang salohnyer kb pukul 9 pg hari yg sama nk kena pakai! mmg mama hangin!!! mana nak cari masa ni baru kb? kalo kabo mareng ke mareng dulu ke boleh la diusahakan huduh-huduh pung...

"Mama. cikgu nak buku log kulit tebal ngan fail kertas se...pastu duit yuran dua hinggit. Tunas Puteri..."

Hok ni pung mama jd hangin??? apalah mama ni...asek nk maroh jer kejernyer...mama hangin sebab dia kabo nak tu pukul doplas...dah siap-siap dah nk gi ator skoloh??? aper ingat mama ni ahli sihir ker? kb jer nak, mama pung hayun tongkat sakti, TING!!! ada depan mata!!!!

Kejadian lain diantaranya yg mengelegakkan hati mama :

"Mama....cikgu kater taun ni Aby kena masuk umah sukan lain...kena beli baju sukan lain..."
 mama : "hurm...umah aner pulok???"
"Cikgu kater yer kabo muler..."

5 minit kemudian...

"Mama....cikgu kater taun ni Aby kena masuk umah sukan lain...kena beli baju sukan lain..."
mama senyap jer sbb br jer 5 minit lepas dia kabo...

cerita disebelah malamnyer selepas disuruh masuk tido yg buat mama hangin!
"Mama....cikgu kater taun ni Aby kena masuk umah sukan lain...kena beli baju sukan lain..."


mama tya balik lg skali..." dh kb dok agi kena masuk umah maner?"
jawabnyer...." Cikgu dok kabo agih..."
mama dah start hangin dah..."Dh dok kabo lagi tak yah la duk kb byk-byk kali! nanti cikgu kb umah aner kb la...br la buleh beli bj sukan lain!!! grrrr...."

hari yg ada sukan sminggu selepas kejadian diatas...dlm keter nk gi antor dia skoloh...

"Mama...cikgu kater taun ni Aby kena masuk umah sukan lain...kena beli baju sukan lain..."

Nih kali keberapa dah mama dengo ni...mama dah mula mengelegak...grrr....

"Mama...cikgu kater taun ni Aby kena masuk umah sukan lain...kena beli baju sukan lain..."

Mama berang : "doh cikgu kb dok agih umah maner???????!!!!!!!!!! dok kang ah maa nk kena bagi duit suh mum gi beli blake baju sukan!!!!! pastu cikgu kb umah aner buleh tuko situ ler! mum ingat maa ni cop pitis ker????? tgu la cikgu kb dulu soheh umah aner, umah aner br ah kabo...maa...nk duit byk ni byk ni nk beli baju sukan lain cikgu kb doh umah ni! hoh! masa tu br la maa buleh v pitis mum nk beli 5 nam blas lai pung! pat ploh kali dengo hok tu ler p dok tau mana hala agih! "

time ni mama dah rasa nk nangis dah...sakit hati! sakit hati sebab setiap kali awak buka mulut mama TERpaksa marah...ingat mama ni sesuka hati jer nak marah-marah dok bersebab? dah skali mama marah, bo la ulang mende yg sama...kejadian kb nk gi skoloh le-le doh tu mmg byk yg teramat byk kali dah. Menyebabkan setiapkali awak nk buka mulut time nk gi skoloh tu mama dah istifar dalam hati byk-byk sbb mama tau yg akan kuor tuh akan menyebabkan mama HIGH TEMPERATURE!!!!...

notakakikiri: mama dah cuba bersabo....doh cuba sebanyak mungkin supaya baby yg bakal kuor ni takdok perangai baran mama...tapi...tapi...awak, awak dan awak slalu buat mama mengelegak!...sigh!.......
U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service