JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Wednesday, May 8, 2013

bahasa budaya bangsa...hahahhaha...sesedap rasa je wak ayat!

Nok citer perihal penggunaan bahasa terengganu & kelantan...

Masa saya duk politek dulu, sekelas saya tu saya jer org puang tranung...lebih separuh dr org laki kelas plok seme tranung ngan kelantan. Jd kalo duk di kelompok org laki...saya mmg xdok masalah ah nak berkomunikasi nih...tapi bila nak masuk geng org puang ni masalah sket...yer pakat dok paham saya cakak. awal2 msk blajo tu saya dok cakak aner dlm kelas...cakak hok peting2 jer sbb member baik saya masa duk poli dulu nama yati gok pernah kata ke saya...ms tu br sminggu kot msk kelas...

"Eh! sha...engko boleh cakap bahasa standard tak? kitaorang tak faham laa engko cakap aper..."

sentap tau...aii senyap hampir 2 bln tau...muakakakak...p lepas tuh...seme hok saing ngan saya seme major dlm base tranung! bijjok ork pengaruh saya??? aper? aper? oooo...yg nama glemer SHA tuh, haah...mmg ms kat poli nama glemer aii sha...hahahhahahaha...kang kabo doh saing baik ms duk poli dulu nama yati gok...yer wak keras xmboh tukor nama yer...jd utk mengelakkan sebarang kekeliruan...dia sesedap rasa bg aii nama glemer tuh...asal bukan ROS sudoh ah...ayu ngak ah ros...dok sabboh lasung ngan perwatakkan keras kekon aii...hahahhahahahahahahha....

nok citer nyer hal saing baik saya benornyer...antara moment yg buat saya gollek suke ke saing tuh :

masa wak kijer ukur tanah...dia sekumpulan ngan budak laki kelantan kelas saya...keje ukur tanah akan melibatkan kayu pacang ngan alat2 yg sewaktu dgnnya yg memerlukan kami panjat situ sinim...blari...

kes pertama :
pejal : yati! bangak2 laa...panah nihh...
yati : eh faizal! engko kan...sedap jer mulut maki2 aku...engko je tau panas....habis tu engko tgk aku buat aper dr tadi? bla...bla...bla...
pejal : ?????

kes kedua dihari yg sama :
pejal : rukah la sket...buke tgi sangak pong...chekak duk chegak situ jah...
yati : faizal...engko jg sikit mulut tu...apehal engko tak puas hati ngan aku ke yg dr tadi duk maki2 aku! bla...bla...bla...
pejal :????
yati : Sha...faizal tu kan...muuuluuttttt mcm haram! asek nak maki aku jer dr tadi...bodoh betul laa...
Aku : dia kater aper? (eceh! cakap luie...hahhahahaha...p kater....bkn cakap orrr...hahhahaha)
yati : ada ker dia cakap aku bangang! dah la tgh panas...dah la tu...maki2 aku dlm bahasa dia...
Aku :  Eh pejal...mum kater gape ke dia? (pelik sbb rasa xdok dengo kawan tu  kater pelik2)
Pejal : mano ado kato gapo...kato gapo...dio tuh blebe jak takdi...aku suh yo bangak jah doh panas kettik duk tengoh pade...
Aku : hahahahha...bkn dia kater kat ko bangang...bangak tu maksud dia cepat! hahhahahahaha...
Yati : oooo yer ker....hahaha...dah tu td aper erk dia cakap...rukas ke aper ntah...
Aku : Rukah! hahahhahahha...rukah tu panjat!
Yati : bahasa tah hape2...manalah aku xsalah faham...(sengeh2)

Kes ke-3 
kerol : boddo ngohhh...bukkang wak gittu la...(dok dang abis ag ayat...)
Yati : Mulut engkoooo...macam bontot ayam! engko la bodoh aperhal lak kater aku bodoh!

aii??? gollek gulling bating oh setiapkali dia salah faham...hahhahahahhaha...jd ke satu kijje lok nak translate ke saing tuh...tuang bekeng pe gape...orang dok dang abis ayat...yer supoh seranah doh...ada skali tu siap nak balloh ngan awok laki dlm kelas...kalo org tranung takat perkataan boddo...bengong...gong...tu biasa ah kalo dang kiter rapat benor. Bukan nyuppoh...penyedap ayat! kalo cakap saya awak tuh dok mesra ag ah tuh...kalo aku mum tu br yer...tapi pantang orang tranung ngan perkataan "celaka". sebut celaka mmg sajer cari baloh ah...ke gane? hahahhahaha...tp celaka tu mainan jer kat org luor..."celaka engkooo...hahahaha" gura baru..."cih!!! (ciss) " tu se agi perkataan nak ajak balloh...hahahahaha...

Rindukan member baik aii tu...setiapkali saya nak blk kg jer pung cuti sem...dia beria2 oh nangis berdrohong mcm ge dok juppe oh, Pak hencik rajin ah maroh ke saya sbb wahi ngosek saing tu sapa nangis setiapkali Pak Hencik mari amek nk blk kg...aii kan lemak berkrim disukai ramai...kah kah kah...ramai la sayang...wek!!!!!! muttoh ija!....hahhahahaha...







FAKTA PRU13

MENOLAK AUTA DENGAN FAKTA…

Kecoh sekarang ni ahli parlimen Malaysia ramai yang Bukan Melayu. Aduhai.. adakah kita mengalami kerosakan minda yg parah.. DAP bertanding di kawasan Cina menghampiri majority dan lawannya adalah MCA, MIC dan Gerakan.

Jika DAP kalah sekalipun Melayu tak akan bertambah dalam Parlimen sebab DAP lawan MCA, MIC dan GERAKAN. Malah Kemenangan Pakatan Rakyat ini menyebabkan Melayu bertambah dalam Parlimen dan DUN, saya bagi contoh:-

Kerusi Parlimen :-
1. Rafizi (PKR) menang vs Gary Lim (BN) - PANDAN
2. Dr Siti Mariah (PAS) Menang vs S. Murugesan (BN) - KOTA RAJA
3. Tan Sri Khalid (PKR) Menang vs Tan Kok Eng (BN) - BDR TUN RAZAK
4. Imran Hamid (PKR) menang vs Kong Cho Ha (BN) - LUMUT
5. Dato Arif (DAP) menang vs Hoh Khai Mun (BN) - RAUB
6. Kamarul Bahrin (PKR) menang vs V.S Mogan (BN) TLK KEMAMANG
7. Khairil K. Johari menang vs Teh Leong Meng (BN) BKT BENDERA

Kesimpulannya :
Menang Pakatan Rakyat bermakna 7 Ahli Parlimen Melayu bertambah dalam Parlimen. Jika Pakatan Rakyat Kalah, kita akan kehilangan 7 ahli parlimen Melayu

Kerusi DUN:-
1. Azman Nasarudin (PKR) menang vs S. Ananthan (BN) – LUNAS, Kedah
2. Dato Anuar Abdullah (PAS) menang vs Tan Ken Ten (BN) – KOTA LAMA, Kelantan
3. Azan Ismail (PKR) menang vs Dato Toh Chin (BN) – BANDAR, Terengganu
4. Tengku Zulpuri (DAP) menang vs Dato Chuah Boon (BN) – MENTAKAB, Pahang
5. Mohd Rashid (PKR) menang vs Wong Mun (BN) - PANTAI JERJAK, Penang
6. Dr Idris (PKR) menang vs K. Parthiban (BN) – IJOK, Selangor
7. Amunul Huda (PAS) menang vs Teo Yew (BN)- PARIT YANI, Johor
8. Abdullah Husin (PAS) menang vs M. Sorianarayan (BN) – PUTERI WANGSA, Johor

Orang bertanya kepada saya bagaimana pula seorang Melayu, Ghani Othman boleh kalah dengan Lim Kit Siang. Saya katakan Ghani Othman cari penyakit. Dia bertanding di kawasan (Cina 52%) (Melayu 34%) selebihnya India. Parlimen ini dulunya adalah milik MCA.

Kalau UMNO masih bangkitkan isu Melayu dan bukan Melayu ni. Saya nak tanya bagaimana pula Kawasan majoriti Melayu, bukan Melayu BN boleh menang. Melayu UMNO undi siapa? saya senaraikan

1. PARLIMEN Smpg Renggam (M- 56%) Suhaizan (PAS) kalah vs Liang Teck Meng (BN)
2. PARLIMEN Tjng Piai (M- 52 %) Dr Mahzir (DAP) Kalah vs Wee Jack (BN)
3.PARLIMEN Batu Sapi (Islam 51%) Hamzah (PAS ) Kalah vs Tsen Tsau (BN)
4. DUN Gurun (M- 57%) Salma Ismail (PKR) Kalah vs. Dr Leong (BN)
5. DUN Cheka (M- 69%) Cikgu Abas (PKR) kalah vs Dato Fong (BN)
6. DUN Gambir (M- 56%) Dato Mahfoz Mohd (PAS) kalah vs M. Aso (BN)
7. DUN Chenderiang (M-36%, C-30%) Amani Abdullah (PKR) kalah vs Dr Mah Hang(BN)
8. DUN Pemanis (M- 56%) Cikgu Normala (PAS) Kalah vs Lau Chin (BN)
9. DUN Kahang (M-74%) Hamdan (PKR) kalah vs R. Vidyanathan (BN)
10. DUN Pulai Sebatang (M-63%) Ungku Mohd Nor kalah vs Dato Tee Seiw (BN)
11. DUN Tg Aru (Islam – 52%) Hamid Ismail (PAS) kalah vs Yong Oui (BN)
12. DUN Bingkor (Islam 38%) Ahmad Shah (PKR) kalah vs Kennedy John (BN)
13. DUN Merotai (Islam-53%) Ahmad Dullah (PAS) kalah vs. Pang Yuk Ming (BN)

Masih percaya dakyah UMNO. UMNO menipu kita selama ni dengan memainkan sentiment perkauman. Sebenarnya yg merosakkan Melayu dan menggadaikan masa depan melayu adalah pemimpin UMNO.

Hentikan main isu perkauman jika anda tak tahu fakta sebenar.

Suhaimi Md Saad (official)
Ketua Penerangan PAS Pahang.


satu jer dlm kepala saya...apa perasaan bangsa cina yg setia menyokong BN? apa perasaan calon2 yg terdiri drpd bangsa cina yg menang bila isu perkauman ini dimainkan oleh pihak BN sendiri? kalo satu masa nanti bangsa cina bergabung bangkit menentang melayu...bkn sbb PAS & PKR bergabung ngan DAP pun...tp sbb sentiment perkauman yg dimainkan oleh pihak BN sendiri...mana tau kan...calon2 bangsa cina dlm BN yg menang rasa dikhianati bergabung dengan calon cina DAP...McA...MIc & GERAKAN membentuk satu pakatan baru menentang bangsa melayu. Agak2 apa maksud sebenar 1 malaysia yg dilaungkan oleh PM kita? xsepatutnya sentiment sensitif ini dimainkan...lgpun... saya rasa ramai diantara kita xtau yg DAP bkn terdiri daripada bangsa cina sahaja kan? hurm...tulah pendapat saya sbg rakyat dan sebagai surirumah jer pun..hehehehehe...tp saya pun rakyat malaysia yg mempunyai hak untuk bersuara kan? kan? kan? hehehehe...saya bknlah ahli politik yg tegar pun...tp saya bkn jgk lalang...

peace no war...tak best la sentiment perkauman ni dimainkan...sbb ramai gak kawan2 ms blaja dulu terdiri dr kawan2 cina dan india...sigh! banyak cara lagi yg boleh dijadikan modal nak raih undi bangsa melayu kita...

ayahanda...

Sengeh sorang2 tringatkan jawapan ayahanda tghr isnin mareng dulu...

Abah : Ptg ni ada nok melleh lembu kat surau mujahiddin nih...sekor ke 2 dok au...sekor ada doh hok org v tuh...lembu kita sakit kaki lake...kalo dok abah igak doh sekor ag...tranung melleh 10 ekor rasa bunyi2...
Anak : Kalah pung melleh lembu gok ke Abah?
Abah : DOH ORANG KALAH DAKYAH MAKAN AH??? (ni kn bc ngan intonasi tranung pure yer...ngan nada nganjing gitew...hahahaha)
Anak : hahahhahahahahhaha....(gollek suke...aduhlaa...kdg2 jawapan ayahanda ni ringkas je tp bisa...hahahahhaha)

tringat ms first time abah bg bawak kete...dia duk sblh (biasa bawak curi2 jer time abah xdok gumoh...hehehe)...tgk doh bt atas jalan p jeling ke abah tepi...abah jeling ngan ekor mata jer tgk anak yer ni nak wak gane...debbo ngan jelingan abah tu aii langgor jer bt tuh! nak ngelok2 ala2 pro kang takut kena maroh...skali abah kater...LAINKALI JUPPE BATU TGH JALAN...JGN NGELOK! LANGGOR JER! gulp...hahahahhahahahahahha...nak msk simpang umah aii pgg dah gear nk tukor...skali terpandang abah jeling...dok jadi nk tuko gear...aii hentam jer ngan gear 4 tu...berdesso enjin kette...abah kater...EMM...ORANG KALO NAK MASUK SIMPANG...DAKYOH TUKKO2 GEAR TUH...BIAR DESSO GITUH!!! ya ampun...aii bertobat dah xmboh bawak kete kalo ayahanda ada teppi...waaaa...

LOVE AYAHANDA NGAN BONDA KETAT2!

Wednesday, May 1, 2013

wordless wednesday

Hoh tohhh!!! wordless wednesday etep doh...hahaha...
biar gambo berbicara...
ada benda yg hari ni xboleh nk beli ngan duit...
KENANGAN
sentimental value...14 tahun oh duk dlm wallet...hehe
pemberian Pak Hencik..
aku ader....korang ader??? non hadooo...hahahahaha...






U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service