JOMMMM LAYAN IKLAN...

SILA TINGGAL JEJAK ANDA UNTUK KEMBALI DIJEJAK...ehehhe...selamat berkenalan...

Wednesday, May 8, 2013

bahasa budaya bangsa...hahahhaha...sesedap rasa je wak ayat!

Nok citer perihal penggunaan bahasa terengganu & kelantan...

Masa saya duk politek dulu, sekelas saya tu saya jer org puang tranung...lebih separuh dr org laki kelas plok seme tranung ngan kelantan. Jd kalo duk di kelompok org laki...saya mmg xdok masalah ah nak berkomunikasi nih...tapi bila nak masuk geng org puang ni masalah sket...yer pakat dok paham saya cakak. awal2 msk blajo tu saya dok cakak aner dlm kelas...cakak hok peting2 jer sbb member baik saya masa duk poli dulu nama yati gok pernah kata ke saya...ms tu br sminggu kot msk kelas...

"Eh! sha...engko boleh cakap bahasa standard tak? kitaorang tak faham laa engko cakap aper..."

sentap tau...aii senyap hampir 2 bln tau...muakakakak...p lepas tuh...seme hok saing ngan saya seme major dlm base tranung! bijjok ork pengaruh saya??? aper? aper? oooo...yg nama glemer SHA tuh, haah...mmg ms kat poli nama glemer aii sha...hahahhahahaha...kang kabo doh saing baik ms duk poli dulu nama yati gok...yer wak keras xmboh tukor nama yer...jd utk mengelakkan sebarang kekeliruan...dia sesedap rasa bg aii nama glemer tuh...asal bukan ROS sudoh ah...ayu ngak ah ros...dok sabboh lasung ngan perwatakkan keras kekon aii...hahahhahahahahahahha....

nok citer nyer hal saing baik saya benornyer...antara moment yg buat saya gollek suke ke saing tuh :

masa wak kijer ukur tanah...dia sekumpulan ngan budak laki kelantan kelas saya...keje ukur tanah akan melibatkan kayu pacang ngan alat2 yg sewaktu dgnnya yg memerlukan kami panjat situ sinim...blari...

kes pertama :
pejal : yati! bangak2 laa...panah nihh...
yati : eh faizal! engko kan...sedap jer mulut maki2 aku...engko je tau panas....habis tu engko tgk aku buat aper dr tadi? bla...bla...bla...
pejal : ?????

kes kedua dihari yg sama :
pejal : rukah la sket...buke tgi sangak pong...chekak duk chegak situ jah...
yati : faizal...engko jg sikit mulut tu...apehal engko tak puas hati ngan aku ke yg dr tadi duk maki2 aku! bla...bla...bla...
pejal :????
yati : Sha...faizal tu kan...muuuluuttttt mcm haram! asek nak maki aku jer dr tadi...bodoh betul laa...
Aku : dia kater aper? (eceh! cakap luie...hahhahahaha...p kater....bkn cakap orrr...hahhahaha)
yati : ada ker dia cakap aku bangang! dah la tgh panas...dah la tu...maki2 aku dlm bahasa dia...
Aku :  Eh pejal...mum kater gape ke dia? (pelik sbb rasa xdok dengo kawan tu  kater pelik2)
Pejal : mano ado kato gapo...kato gapo...dio tuh blebe jak takdi...aku suh yo bangak jah doh panas kettik duk tengoh pade...
Aku : hahahahha...bkn dia kater kat ko bangang...bangak tu maksud dia cepat! hahhahahahaha...
Yati : oooo yer ker....hahaha...dah tu td aper erk dia cakap...rukas ke aper ntah...
Aku : Rukah! hahahhahahha...rukah tu panjat!
Yati : bahasa tah hape2...manalah aku xsalah faham...(sengeh2)

Kes ke-3 
kerol : boddo ngohhh...bukkang wak gittu la...(dok dang abis ag ayat...)
Yati : Mulut engkoooo...macam bontot ayam! engko la bodoh aperhal lak kater aku bodoh!

aii??? gollek gulling bating oh setiapkali dia salah faham...hahhahahahhaha...jd ke satu kijje lok nak translate ke saing tuh...tuang bekeng pe gape...orang dok dang abis ayat...yer supoh seranah doh...ada skali tu siap nak balloh ngan awok laki dlm kelas...kalo org tranung takat perkataan boddo...bengong...gong...tu biasa ah kalo dang kiter rapat benor. Bukan nyuppoh...penyedap ayat! kalo cakap saya awak tuh dok mesra ag ah tuh...kalo aku mum tu br yer...tapi pantang orang tranung ngan perkataan "celaka". sebut celaka mmg sajer cari baloh ah...ke gane? hahahhahaha...tp celaka tu mainan jer kat org luor..."celaka engkooo...hahahaha" gura baru..."cih!!! (ciss) " tu se agi perkataan nak ajak balloh...hahahahaha...

Rindukan member baik aii tu...setiapkali saya nak blk kg jer pung cuti sem...dia beria2 oh nangis berdrohong mcm ge dok juppe oh, Pak hencik rajin ah maroh ke saya sbb wahi ngosek saing tu sapa nangis setiapkali Pak Hencik mari amek nk blk kg...aii kan lemak berkrim disukai ramai...kah kah kah...ramai la sayang...wek!!!!!! muttoh ija!....hahhahahaha...







No comments:

U FOLLOW ME...Aii FOLLOW U...U KLIK ME...THANK's TO U...hehehehe...jemput datang lagi...

TENGOK APER YG ADER

pernah cek rank blog korang tak??? hehehe...try!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service